Fyldt med spænding. 100% elektrisk.

Audi e-tron Sportback concept

Med Audi e-tron Sportback concept er den elektriske køreglæde ikke kun sikret, den er også medrivende. Ladet med et begejstrende design og innovativ teknologi. Ladet med kompromisløshed og stor anvendelighed i dagligdagen. Tilmeld dig seneste nyt om Audis første rent eldrevne serieproducerede bil eller læs mere på denne side.

Tilmeld e-tron nyhedsbrev >>

Et koncept. Klar til serieproduktion.

Mens konceptbilen Audi e-tron Sportback concept forventes klar til serieproduction i 2019, præsenterede Audi i 2015 konceptbilen Audi e-tron quattro concept, som forventes klar til serieproduktion allerede i 2018. Som SUV i et helt nyt design bød den på en rækkevidde på op til 500 km med pladsforhold og komfortniveau som i en typisk Audi i luksusklassen. Begge modeller er altså klare bud på vores version af den fremtidsorienterede eldrevne SUV, som meget snart står klar til produktion.

Ladet med visioner.

Den komplet eldrevne Audi e-tron Sportback concept er det næste logiske skridt i vores udvikling i retning af emissionsfri kørsel. Den understreger hvor spændende elektrisk mobilitet er, og hvor meget potentiale fremtiden indeholder. Audi e-tron Sportback concept står for komplet eldrevet kørsel uden kompromiser.

Ladet med design.

Visionen bag e-tron føles ikke kun fascinerende – den ser også sådan ud. Audi e-tron Sportback concept står for en hæsblæsende elbil og imponerer med sine ekstremt sportslige linjer, de brede flader og den lave linje hen mod bagenden. Oplyste ringe og virtuelle sidespejle kan nævnes af andre højdepunkter. Dens fremtoning virker kraftfuld og samtidig elegant. Interiøret imponerer med en innovativ, lysende lak, som giver et særligt spændende præg.

Lysteknologien i Audi e-tron Sportback concept viser vejen ind i den dynamiske og intelligente fremtid hos Audi. Forlygterne kan fremover blandt andet med hjælp fra animationer give en markant mere detaljeret visning for bagvedkørende biler. Derudover kan de projicere ekstra anvisninger på vejbanen og dermed give endnu mere sikkerhed – fx med tydeliggørelse af opbremsning og videreførelse af blinklys.

Elektrisk drivlinje

Til driften gør e-tron Sportback brug af en konfiguration, som også vil være at finde i fremtidige serieproducerede Audi modeller med komplet elektrisk drivlinje: En elmotor på forakslen og to på bagakslen trækker alle fire hjul og gør den kraftfulde coupé til en quattro på typisk Audi maner. En ydelse på 435 hk – i boost-funktionen endda 503 hk – giver en imponerende fremdrift, og sprinten fra 0 til 100 km/t klares på blot 4,5 sek. Rækkevidden udgør med et energiindhold i batteriet på 95 kilowatttimer mere end 500 km. (NEDC).

Konceptbilens væskekølede litium-ion-batteri ligger – ligesom i e-tron quattro concept – mellem akslerne under kabinen. Denne placering giver et lavt tyngdepunkt og en afbalanceret fordeling af akseltrykket på 52:48 (for/bag). Det giver den sportslige SUV en fremragende køredynamik og kørselssikkerhed i segmentet. Ved hjælp af det såkaldte Combined Charging System med to tilslutninger kan batteriet både oplades med vekselstrøm (AC) og jævnstrøm (DC).

Ladet med komfort.

Audi e-tron Sportback concept står for en symbiose af elektrificering og anvendelighed i dagligdagen: Den kombinerer sportslig kørsel takket være en acceleration fra 0 til 100 km/h på 4,5 sek. med en ydelse på op til 435 hk (ved boost endda op til 503 hk) med stor komfort og en rækkevidde på op til 500 km. Som skabt til dagligdagen – og mere end det.

Den nyudviklede e-tron quattro-drivlinje overfører denne ydelse direkte til vejbanen: Det enorme drejningsmoment fra elmotoren omdannes på en fremragende måde og overføres for en imponerende kørefornemmelse på alle slags vejbaner. Og den nye quattro-drivlinje gør Audi e-tron Sportback concept endnu mere effektiv takket være rekuperationen.