Skal man vælge firmabil benzin eller diesel?

Når man skal træffe en beslutning om hvorvidt man skal vælge en benzin eller diesel firmabil er her er par gode råd. Først og fremmest skal man overveje og opgøre sit kørselsbehov og sin kørselsstil. Det handler jo oftest om den type arbejde, man bruger sin bil til. Ligger ens kunder og forretningsforbindelser meget geografisk spredt, det vil sige, at man skal køre rigtigt mange kilometer om måneden og året, så kan en dieselbil nok stadig bedst betale sig. Enhver motor skal op på en vis arbejdstemperatur for at fungere mest energieffektivt, og den temperatur er en dieselmotor trods alt stadig længere tid om at opnå, og ved mange korte ture risikerer man, at motor og partikelfiltre soder til, med deraf følgende hyppigere service besøg på Audi værkstedet. Men ligger kundekredsen eller opgaverne inden for et mere begrænset område, så bør man nok vælge en firmabil benzin. Motoren bliver hurtigere varm, og den er ikke så følsom over for koldstarter og meget start/stop kørsel.

Tidligere lød en anden tommelfingerregel, at man skulle vælge firmabil benzin, hvis ens kørselsbehov ikke overstiger 20.000 kilometer om året, men lige som for dieselmotorerne, så er benzinmotorerne også blevet meget mere effektive, så i dag lyder anbefalingen snarere på, at man skal vælge firmabil benzin, hvis kørselsbehovet ikke overstiger 25.000 kilometer om året. Den teknologiske udvikling har også betydet, at en moderne Audi benzinbil kan køre meget længere på literen end tidligere.

Spørg Audi forhandleren til råds

Spørg Audi forhandleren til råds Det bedste råd om en firmabil benzin får man dog nok af den autoriserede Audi forhandler, for han kender alle modellerne ind og ud, og kan vejlede dig ud fra dine konkrete behov og ønsker. Find din nærmeste forhandler her.

Find Audi forhandler

Forskelle mellem benzin og diesel firmabiler

Benzinbiler har historisk været de foretrukne biler i Danmark og de fleste andre lande, og det skyldes forskellige forhold. For det første er benzinbiler – eller rettere sagt benzinmotorer – billigere at producere, fordi dieselteknologien er mere kompliceret. For det andet kan benzinmotorer – i hvert fald tidligere – yde mere, og dermed kan benzinbilen opnå højere hastigheder. For det tredje var dieselbiler tidligere både mere larmende og osende biler end benzinbiler, og motoren skulle gerne varmes op i god tid, inden man satte bilen i gang, for koldstarter sled hårdt på en dieselmotor, som derfor ikke holdt så længe.

Men der er de senere år sket meget på området, og de to typer drivliner – benzin og diesel – nærmer sig hinanden mere og mere. En moderne dieselbil er næsten lige så tyst som en benzinbil, partikelfiltre og katalysatorer har reduceret udledningerne, og ikke mindst har nye teknologier som for eksempel direkte indsprøjtning af brændstoffet øget dieselmotorens effekt betragteligt. Men det gør jo strengt taget ikke valget mellem firmabil benzin eller diesel lettere.

Beregn firmabilspriser